Na 13 jaar aan de top van Microsoft geeft Steve Ballmer zijn 5 managementslessen.

‘Steve Ballmer’ is misschien niet de eerste naam die bij je opkomt als je aan ‘management goeroe’ denkt. De dertien jaar dat hij aan het hoofd stond van Microsoft waren bepaald niet onomstreden. De waarde van het aandeel Microsoft deed al die jaren weinig. Maar aan de andere kant: het bedrijf verdient nog steeds bakken vol met geld. En Ballmer is niet de laan uitgestuurd.

Misschien reden om, nu Ballmer het voor gezien houdt bij Microsoft, aandacht te hebben voor zijn filosofie. Journalist Mary Jo Foley vroeg Ballmer naar de vijf managementslessen die hij leerde tijdens zijn bewind bij Microsoft.

Het was een bedachtzaam gesprek, schrijft ze, zonder de zweterige peptalk Microsoft die Ballmer’s publieke optredens zo berucht maakten.

Les 1: Overzie het hele speelveld

Als de algemeen directeur niet het overzicht heeft, dan heeft niemand in de organisatie dat, redeneert Ballmer. Zeker belangrijk omdat het speelveld voortdurend verandert. “Zien apparaten er over tien jaar hetzelfde uit of zijn ze volkomen anders? En zijn ze rendabel door de winstmarge op het apparaat, of alleen door advertenties van jongens als Google en Amazon”, vraag Ballmer retorisch. “Wie er ook in de bestuurdersstoel zit, je perspectief moet groot genoeg zijn om een geïnformeerde mening te kunnen hebben.”

Les 2: Vestig niet al je hoop op één superwerknemer of een dreamteam

Getalenteerde krachten aantrekken en die zelfstandig laten werken is geen sleutel voor succes. “Het is belangrijk om mensen te selecteren, te laten doorstromen, en ze niet te zien als individuen, als een soort ambachtslieden die je niet moet lastig vallen als ze hun werk doen, wat dat werk ook is”, zegt Ballmer. Je kunt een bedrijf niet funderen op een paar supersterren, is zijn boodschap.

Les 3: het perfecte businessmodel bestaat niet.

“Er was een tijd dat mensen zeiden: je moet uit de hardware, software heeft de toekomst”, herinnert Ballmer zich. “Terwijl de meest winstgevende bedrijven van dit jaar in de hardware zitten.” Ballmer verwijst naar Google en Samsung. Kortom: wees flexibel.

Les 4: Gok niet alleen op de lange of korte termijn

Sommige producten hebben succes op de korte termijn, andere op de lange termijn. Volgens Ballmer komt het erop aan niet op één van de twee te mikken, maar als directeur juist “het juiste ritme van strategie, ontwikkeling en uitvoering te bepalen.”

Les 5: Ken je grenzen

“Natuurlijk begrijp ik zakendingen beter dan technische dingen”, was de conclusie van Ballmer. “Maar ik ben gegroeid, en als je groeit, zeg je: wauw, ik wist niet eens wat ik allemaal niet wist”.

Lees ook

De beste poses van Steve Ballmer

Microsoft’s nieuwe ceo: ‘strijd tussen Mulally en Nadella, Elop valt af’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl